Aan het begin van het volgende skiseizoen, in december 2017, wordt de nieuwe lift naar de top van Duitslands hoogste berg geopend. De 50 jaar oude Eibsee-Seilbahn wordt vervangen door een nieuwe exemplaar met cabines voor 120 personen. Het bouwen van de lift naar de top van de Zugspitze is niet gemakkelijk. De enorme hoogte en de geringe ruimte maken het een enorme uitdaging. De nieuwe Zugspitzbahn verbreekt maar liefst 3 wereldrecords: hoogste liftpaal, grootste hoogteverschil en grootste afstand tussen twee liftpalen. In dit weblog leest u alles over de indrukwekkende Zugspitzbahn.
Skilift der superlatieven
Indrukwekkend, zo valt het project van de Zugspitzbahn bij Garmisch-Partenkirchen het beste te omschrijven. De lift is 4,5 km lang, overbrugt bijna 2000 hoogtemeters en bij de aanleg is een bedrag van maar liefst 50 miljoen euro gemoeid. Hiertegenover staat wel dat de lift drie wereldrecords verbreekt. De hoogste liftpaal van de wereld is 127 meter hoog, weegt 420 ton en bestaat uit 1100 onderdelen en 9500 schroeven. 18 vrachtwagens waren er voor nodig om alles op de bouwplaats te krijgen en 11 monteurs zijn meer dan 2 maanden bezig geweest met de constructie. De lift heeft een hoogteverschil van 1945 meter en dit is ook nog nooit eerder voorgekomen. Het derde record wordt behaald door het feit dat er een afstand van 3213 meter wordt overbrugd, zonder ondersteuning van liftpalen.
Adembenemend uitzicht
Glas voert de boventoon bij het design van de nieuwe lift en stations. Het dalstation bestaat voor een groot gedeelte uit glas, waardoor u een prachtig uitzicht heeft op de Eibsee en de Zugspitze. Dit is ook het geval in de cabines, aangezien deze zijn voorzien van ruiten die doorlopen tot de grond. Vanuit de lift kunt u onder meer de grens tussen Oostenrijk en Duitsland zien, de toppen van de Alpen, de noordwand van de Zugspitze en bij mooi weer zelfs de Starnberger See en München. Voor het bergstation geldt hetzelfde, veel glas en een waanzinnig uitzicht op de omringende bergwereld.
Bouwkraan op 2950 meter hoogte
Aan dit indrukwekkende project ging een zeer lange voorbereidingstijd vooraf en ook de bouwtijd is niet gering. Om de lift aan te kunnen leggen moest er onder andere een bouwkraan op een hoogte van 2950 meter worden geplaatst. Dit gebeurde al in 2015. Een jaar later werd de basis gelegd voor de liftpalen en werd het dalstation gebouwd. In de laatste fase worden de 145 ton zware kabels gemonteerd waar de twee cabines aan komen te hangen. De cabines bieden plaats aan 120 personen, waarmee de capaciteit van de lift uitkomt op 580 personen per uur. De opening van de nieuwe Zugspitzbahn staat gepland voor 21 december 2017.
Bergstation van de nieuwe Zugspitzbahn
Cijfers en feiten over de nieuwe Zugspitzbahn | |
---|---|
Bergstation: Zugspitz | Lengte: 4467 m |
Hoogte bergstation: 2944 m | Hoogteverschil: 1945 m |
Snelheid: 10,6m/s (8,5m/s bij de liftpaal) | Aantal liftpalen: 1 van 127 meter hoog |
Capaciteit gondel: 120 personen | Capaciteit lift: 580 pers./uur |
Aantal gondels: 2 | Plaats: Eibsee |
De nieuwe panoramagondel van de Zugspitzbahn
Zugspitze: de hoogste berg van Duitsland
Voortaan komt u een stuk sneller en comfortabeler bovenop de top van Duitslands hoogste berg. Ook in de zomermaanden is de lift geopend om dagjesmensen van het prachtige uitzicht te laten genieten. Tijdens het skiseizoen ligt er op de Zugspitze een sneeuwzeker skigebied met 20 km aan pistes. Ook vanuit het Oostenrijkse Ehrwald is de Zugspitze bereikbaar via de Tiroler Zugspitzbahn. Het tweede skigebied van Garmisch-Partenkirchen