Tijdens de zomermaanden wordt er in de skigebieden hard gewerkt om alles gereed te krijgen voor het wintersportseizoen. Hier komt een hoop onderhoud bij kijken. Daarnaast investeren ook dit jaar weer veel skigebieden in verbeteringen in het skigebied. Zo kunnen we genieten van een hoop nieuwe liften. In dit blog vertel ik je alles over de nieuwe liften die je deze winter in de Alpen kunt verwachten.
Nieuwe skiliften 2019 / 2020
Op dit moment zijn ze in de Alpen hard aan het werk om de nieuwe liften voor het wintersportseizoen 2019 / 2020 gereed te maken. Met sommige liften zijn zelfs de eerste testritten al gemaakt. Er staan deze winter dan ook een hoop nieuwe liften op je te wachten. Onder andere de verbinding tussen de Schmittenhöhe en het Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn is gerealiseerd. Daarnaast wordt in Skiwelt Wilder Kaiser Brixental de eerste combinatielift geopend.
Twee nieuwe liften in Ischgl
Deze winter worden er in Ischgl niet één, maar zelfs twee nieuwe skiliften geopend. Op de Pardatschgrat wordt de nieuwe 6-persoons Velilleck geopend. Deze vervangt de oude gelijknamige 2-persoons stoeltjeslift. Met een snelheid van 6 meter per seconde is deze nieuwe lift de snelste stoeltjeslift van de Silvretta Arena Ischgl - Samnaun. Daarnaast wordt ook de Visnitzbahn N2 vervangen voor een moderne 8-persoons D-Line stoeltjeslift.
Nieuwe Fleckalmbahn in Kirchberg
Deze winter wordt in Kitzski de nieuwe Fleckalmbahn geopend. Deze nieuwe 10-persoons gondels gaan ervoor zorgen dat er tot wel 2590 wintersporters per uur de berg op kunnen. Daarnaast zit de nieuwe lift veel comfortabeler dan de vorige.
Zell am See verbonden met het Skicircus
Door de bouw van het onderste deel van de ZellamseeXpress kun je vanaf deze winter vanuit het Skicircus gemakkelijk naar de Schmittenhöhe in Zell am See gaan. Daarnaast zijn wintersporters vanaf de Schmitten door de nieuwe verbinding binnen enkele minuten met de bus in het Skicircus, waardoor de verbinding met Zell am See een feit is. Vanaf komende winter is er een Ski Alpin Card waarmee je toegang hebt tot beide skigebieden.
Maiskogel en Kitzsteinhorn vanaf deze winter verbonden
Vorig jaar zomer werd de oude stoeltjeslift Schaufelbergbahn op de Maiskogel vervangen voor de comfortabele gondel MK Maiskogelbahn. Dit was de voorbereiding voor de verbinding met de Kitzsteinhorn. Met de bouw van de nieuwe 3K-Konnection in Kaprun is de verbinding compleet en kun je vanuit het centrum van Kaprun gemakkelijk naar de Kitzsteinhorn.
Met de U-Bahn door Serfaus-Fiss-Ladis
Afgelopen zomer is de nieuwe U-Bahn in Serfaus geopend. Met deze nieuwe ondergrondse metro kunnen wintersporters gemakkelijk naar de Alpkopfbahn die richting Serfaus gaat en naar de Komperdellbahn die richting Fiss gaat. De metro heeft 3 stations waar je in en uit kunt stappen, waardoor er altijd 1 in de buurt van je accommodatie is.
Zillertal Arena krijgt een nieuwe gondel
In de Zillertal Arena is de oude langzame stoeltjeslift Stoanmandl vervangen. Al in 2018 werd er gestart met de bouw van de nieuwe 10-persoonsgondel Stuanamandlbahn die je vanaf Gerlos richting Zell am Ziller brengt. Dit zal voortaan een stuk sneller gaan gezien de nieuwe lift twee keer zoveel mensen per uur naar boven kan brengen. In december is het dat eindelijk zo ver en wordt de nieuwe gondel in gebruik genomen.
Sneller op de Zwölferkogel in Hinterglemm
Ook in het Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn hebben ze deze zomer niet stil gezeten. Hier is de oude Zwölferkogelbahn ingeruild voor moderne gondels die tot wel 3500 wintersporters per uur naar boven kunnen brengen. In december vind de feestelijke opening van de lift plaats.
Twee nieuwe liften in SkiWelt
In SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental wordt komende winter de eerste combinatielift in gebruik genomen. Dit houd in dat de lift voorzien is van zowel stoeltjes als gondels. Daarnaast wordt er ook nog een nieuwe lift in Westendorf geopend. Deze nieuwe stoeltjeslift is een stuk sneller en comfortabeler dan de oude lift en geschikt voor 8 personen.
9 nieuwe liften in Dolomiti Superski
Dolomiti Superski bestaat uit maar liefst 12 skigebieden. In deze gebieden wordt er dit jaar maar liefst 100 miljoen euro geïnvesteerd om negen nieuwe liften, sneeuwkanonnen en pistes aan te kunnen leggen. In Cortina D'Ampezzo wordt er een nieuwe 10-persoons gondel gebouwd. Op de Kronplatz is de oude stoeltjeslift Rara vervangen voor een 10-persoons gondel. In Alta Badia zijn ze hard bezig aan de 6-persoons stoeltjeslift Edelweiss en de vervanging van de stoeltjeslift La Crusc. Gröden kan deze winter rekenen op een nieuwe Bamby lift en de gerestylde stoeltjeslift Comic 1. In de skigebieden 3 Zinnen Dolomiten en Val di Fiemme / Obereggen kun je deze winter gaan genieten van een nieuwe 8-persoons stoeltjeslift. Tot slot wordt in San Martino Di Castrozza/Rollepass de stoeltjeslift Cigolera vervangen.
Gstaad krijgt gondel van Porsche
Voor de wintersporter die van design houdt, wordt er in het Zwitserse Gstaad een nieuwe lift geplaatst die is vormgegeven door Porsche-Design. Deze gondels zijn van alle gemakken voorzien en hebben een luxe uitstraling. Daarnaast bieden zij een prachtig panoramisch uitzicht over het skigebied en ben je in slechts vijf minuten op de Hausberg.
Sneller op de Jochpass in Engelberg
Vanaf december 2019 ben je een stuk sneller op de Jochpass. Hier wordt namelijk de oude 2-persoons stoeltjeslift vervangen. Daar komt een moderne 6-persoons stoeltjeslift voor in de plaats. Deze kan 2000 personen per uur naar boven brengen, waardoor wachttijden tot het verleden behoren.
Nieuwe gondel in de Aletsch Arena
In de Aletsch Arena wordt een nieuwe 10-persoons gondel gebouwd, deze vervangt twee oude liften in het skigebied. Dankzij de nieuwe lift zijn wintersporters veel sneller op de Fiescheralp die gelegen is op 2212 meter. Daarnaast wordt het dalstation multifunctioneel, doordat deze ook dient als bus- en treinstation.
Arosa-Lenzerheide vervangt 49 jaar oude lift
In het Zwitsers Arosa-Lenzerheide wordt de oude 2-persoons lift vervangen vervangen voor een 6-persoons stoeltjeslift. Deze brengt je voortaan comfortabel en snel op de Brüggerhorn. De nieuwe stoeltjes zijn uitgerust met een weerkap, stoelverwarming en een kinderbeveiliging. Daarnaast duurt de rit nog maar 5 minuten in plaats van 12 minuten.